logo-editoo

lekker mailen, goed voor het milieu toch?

lekker mailen, goed voor het milieu toch?

Tik tik tik, bam en de volgende digitale nieuwsbrief is verstuurd. Even snel online iets versturen is zo gedaan, lekker makkelijk en snel. Logisch dat we ons ondertussen letterlijk suf mailen. Alleen staan we niet stil bij de milieu-impact van ons online gedrag. Al die data worden namelijk ergens opgeslagen. En juist dat opslaan kost veel energie!

Hier kwamen wij achter toen we dit verhaal op nrc.nl lazen. Hoe komt dit? En wat zijn dan interessante alternatieven? We zetten een aantal zaken op een rijtje.

CO2-uitstoot

De Belgische website energids.be heeft berekend hoeveel energie-uitstoot internetten nou echt kost. Zo kost een e-mailtje met een digitale nieuwsbrief van één megabyte ongeveer 20 gram kooldioxide. Als je dagelijks twintig mailtjes verstuurt stoot je jaarlijks ongeveer net zoveel CO2 uit als 1000 kilometer rijden met je auto.

Nog een leuk voorbeeld. Als je een internetadres zoekt, stoot je daarmee ongeveer 0,9 gram CO2 uit. Dit loopt op tot tien gram als de zoekopdracht via een zoekmachine wordt uitgevoerd en vijf resultaten oplevert. Ga maar eens na hoe vaak je dagelijks mailt en surft. Je komt dan snel tot de rekensom dat je online gedrag behoorlijk wat CO2-uitstoot oplevert.

koeling en opslag

De grote boosdoener is de opslag in de cloud van alle gegevens en de constante koeling die daarvoor nodig is. Nog verontrustender is dat met de aanblijvende groei van het internet ook de datacentra blijven groeien. In 1992 ging het dagelijks om ongeveer 100 gigabytes aan data, terwijl dit oploopt naar meer dan 50.000 gigabytes per seconde in 2019. Er zijn inmiddels drie miljoen energie slurpende datacentra op de wereld. Dat kost veel energie en water.

lood om oud ijzer

Het versturen van een digitale nieuwsbrief is dus toch behoorlijk milieubelastend. Het milieuargument om alleen nog digitaal te communiceren is dus niet zo sterk als je zou verwachten. Is alleen offline communiceren dan de oplossing? Nee, het zit hem in het goed combineren van offline en online communicatie. Zeker omdat online communicatie via een digitale nieuwsbrief versnipperd verloopt. Je moet meerdere mails versturen om dezelfde impact te creëren als met een papieren magazine. Kijk daarom goed welke informatie je online en welke je offline communiceert.

De papierindustrie en de grafische branche zijn er de laatste jaren in geslaagd milieuvriendelijker te werken. Het papier dat wij bij editoo gebruiken heeft het FSC-keurmerk. Dit betekent dat het een verantwoorde afkomst heeft. 

dát hebben we samen mooi gemaakt!

duurzaam drukwerk

Altijd duurzaam FSC® papier, gemaakt in een onze eigen duurzame digitale drukkerij.

snelle bezorging

Voor 12.00 uur besteld, binnen 2 werkdagen in huis. Levering via PostNL & DHL

in 3 stappen klaar

Verzamel je mooiste foto's, plaats ze in onze gratis online app en bestel direct.