leren van succesvolle tijdschriften en één krant
Je hoort en leest het regelmatig: print is dood. Er is geen toekomst voor dagbladen, magazines en tijdschriften. Advertentie-inkomsten dalen, lezers zeggen op en op veel redacties geldt het principe ‘digital first’. In grote lijnen klopt dit beeld, vooral de oplagecijfers van kranten laten al jaren treurige grafieken zien. Er is ook een zonnige keerzijde van de medaille.
Want de oplagecijfers van het Financieel Dagblad (FD) stijgen alleen maar en recent maakte ADFORMATIE bekend dat de oplage van vijftien magazines het afgelopen jaar is gestegen. Zo verdubbelde de oplage van het reismagazine Lonely Planet Traveller bijna. Waarom doen deze titels het juist wel goed? Wat is hun geheim…
onderscheidend blijven
ADFORMATIE heeft de vier snelst groeiende magazines van het afgelopen jaar op een rijtje gezet. Dit zijn:
• Lonely Planet Traveller (van 12.483 naar 19.113)
• Donald Duck Junior (van 10.047 naar 12.952)
• Max Magazine (van 110.054 naar 132.170)
• Vrij Nederland (van 21.043 naar 25.238)
Als je naar de vier tijdschriften hierboven kijkt, en dit geldt zeker ook voor het FD, zie je dat ze keuzes hebben gemaakt. Ze richten zich op een bepaalde doelgroep en in een aantal gevallen zelfs op een nicheproduct. Bijvoorbeeld jonge kinderen met Donald Duck Junior, avontuurlijke reizigers met Lonely Planet Traveller en mensen die het naadje van de kous willen weten over de financiële sector met het FD.
Al deze ‘succesnummers’ hebben een specifieke keuze durven te maken en profileren zich ook zo. Ze richten zich volledig op één doelgroep of één (niche)onderwerp. Je ziet dat ze dit succes verder weten uit te bouwen met meer lezers. Gekoppeld hieraan zijn ze actief op andere mediakanalen en investeren daar ook in. Deze titels maken duidelijk onderdeel uit van een bredere mediastrategie, waarbij ze zich blijven richten op een specifieke doelgroep en onderwerp.
blijven vernieuwen
De stijgende oplages komen ook doordat er continu vernieuwing plaatsvindt. Zowel vernieuwing in hoe ze in hun marketing en communicatie hun blad en krant onder de aandacht brengen. Maar zeker ook vernieuwing in het blad zelf en de andere (online) activiteiten. Je krijgt bij deze titels echt het gevoel: hé daar gebeurt wat, ik wil er graag bij horen. Het roept een community-gevoel op dat prima past bij één vaste doelgroep of bij een nicheproduct.
Er treedt een verbinding op met de lezer/volger. De continue innovatie en vernieuwing draagt hier zeker aan bij. Dit kunnen kleine subtiele veranderingen zijn zoals bij de Lonely Planet Traveller, die steeds meer inzet op speciaal fotogebruik. Tot de totale vernieuwing die bij het FD op handen is.
learnings voor clubbladen & magazines
De voorbeelden van goedlopende titels zijn leuk om te zien, maar wat kunnen we daar voor het maken van clubbladen en andere magazines van leren? We zetten de drie belangrijkste ‘learnings’ op een rijtje:
1. Durf te kiezen voor een bepaalde richting en houd deze ook vast. Kijk hierbij goed wat je lezers willen en maak duidelijke keuzes. Een voorbeeld: in het clubblad plaats je vooral persoonlijke en verdiepende achtergrondverhalen in plaats van een ratjetoe van allerlei berichten.
2. Blijf vernieuwen en luister hierbij goed naar je lezers. Breng nieuwe verhalen en zoek actief de combinatie van het clubblad met online kanalen als sociale media, website en nieuwsbrief. Deze kunnen elkaar goed versterken.
3. Zorg dat de lezer betrokken is en blijft bij het blad. Als vereniging ben je een community van mensen met een gedeelde interesse. ‘Buit dit uit’ in je clubblad en zoek de verbinding met de lezers op. Betrek de leden actief bij de artikelen in het clubblad of vraag persoonlijk aan leden om een artikel te schrijven.